Stel hier je vraag

  • Michiel van Eeuwijk

De 6 beste schrijftips voor jouw website


Het schrijven van teksten voor jouw website kunnen een 'pain in the...' je-weet-wel zijn.


Want er zijn een hoop dingen waar je rekening mee moet houden. Wat dacht je van de tone-of-voice? Schrijf je met u of jij? Schrijf je in de vertellende vorm of spoor je de bezoeker aan tot actie? Wát vertel je eigenlijk, en wat juist niet? Om je een beetje op weg te helpen heeft Wix onlangs een (al vind ik het zelf) prachtige pagina gemaakt met daarin de 6 vragen die je jezelf kunt stellen om tot een goede tekst te komen. Met het antwoord op die vragen schrijf je de juiste tekst zodat bezoekers weten wat je doet, wat jouw website te bieden heeft en waarom ze voor jou, jouw product of dienst, moeten kiezen. Ik heb de zes vragen, mét de antwoorden, overgenomen van Wix en aangevuld met extra tips gebaseerd op mijn ervaringen. Ik hoop dat je er iets aan hebt!


Stel jezelf de volgende vragen om zo te bepalen wat je gaat schrijven;

  1. Wat bied je aan? Beschrijf heel duidelijk wat je doet. Dat klinkt misschien logisch, maar het wordt vaak vergeten! Maar je hoeft niet meteen alles te benoemen. Met één zin kom je al heel ver. Vergeet niet dat jij precies weet wat je te bieden hebt, maar dat jij de bezoekers met jouw tekst moet zien te overtuigen. Voor jou is het dus gesneden koek, maar is dat ook zo voor de websitebezoeker?

  2. Wij zijn jouw websitebezoekers? Bedenk wie je product, service of vaardigheden nodig heeft. Is het voor iedereen of voor een bepaalde doelgroep? Richt je tot die doelgroep en laat ze weten dat jij ze kan helpen door datgene te benoemen waarmee jij ze kan helpen of in kan voorzien.

  3. Waarom hebben ze dit nodig? Denk aan een probleem dat jij kunt oplossen - het kan groot of klein zijn. Maak duidelijk welke praktische en emotionele voordelen jij biedt, zoals, "Eerste Hulp Bij Wix - voor advies en hulp van een Wix Expert". Benoem dus de problemen en de oplossing die je te bieden hebt.

  4. Wat is je verhaal? Iedereen houdt van een goed verhaal. Vertel je bezoekers wat meer over jezelf, hoe je bent begonnen en wat je passies zijn. En laat letterlijk en figuurlijk het gezicht achter de website zien! Plaats dus een duidelijke foto van jezelf op de website. Zo zullen bezoekers je meer vertrouwen.

  5. Wat maakt jou betrouwbaar? Laat zien dat je te vertrouwen bent. Dit kun je doen door bijvoorbeeld beoordelingen van klanten toe te voegen of te vertellen over het aantal bezoekers waar je mee hebt samengewerkt. Zorg ervoor dat je echte beoordelingen gebruikt - en wees niet bang om verschillende meningen te laten zien.

  6. Wat volgt? Zorg ervoor dat mensen willen reageren! Welke actie wil je dat je klanten ondernemen? Voeg een duidelijke call-to-action-button toe zodat het gemakkelijk is een aankoop te doen, een afspraak te maken of je portfolio te bekijken. In dit blogartikel lees je waarom call-to-action-buttons écht onmisbaar zijn voor iedere website.

Benieuwd naar de pagina van Wix en wil je wat inspiratie opdoen? Bekijk 'm hier!


Heb je na het lezen van dit artikel nog steeds moeite met het vinden van de juiste toon en het schrijven van de juiste tekst? Ik help je graag verder!


102 keer bekeken

© 2020 | Proudly created byMichiel

  • Facebook Eerste Hulp bij Wix
2018 Wix Expert Badge #6.png